VARMT VÄLKOMMEN ATT DELA DEN MED MIG

fredag 18 december 2009

Att smita före i en kö.

Jag har här skrivit och beklagat mig om att ”vissa” människor smiter före i vaccinationskön. När jag i eftermiddag gick in på vårdcentralens hemsida för att kolla upp när det skulle bli min tur att få vaccin, slog det mig att jag också fått gå före en massa andra kvinnor för inte så länge sedan. (Detta var nu inte min ide, utan vårdpersonalens)


Det var i våras som jag hade en tid på Centralsjukhuset för Mammografiundersökning. Nu råkade det sammanfalla med att mitt ena barnbarn var ledig från skolan och skulle vara hos oss några dagar. Hans två kusiner var också skollediga men däremot inte deras föräldrar. Jag och maken hade lovat att de tre pojkarna kunde vara med oss denna dag och att vi tillsammans kunde hitta på något kul. Jag hade totalt glömt bort denna mammografi, men när jag upptäckte det bestämmde vi att göra något bra av det.

I residentstaden där centralsjukhuset ligger finns också ett stort Lek och Bushus, där är det jättepoppis att vara. Så det blev så att vi slog ihop sjukbesök och barnbarnstillsyn. Killarna jublade när vi talade om att vi skulle åka till detta lekland. De fick först lova att uppföra sig väl innan, då de var tvungna att följa med mig till mammografin först. De lovade dyrt och heligt att sitta stilla och vara någolunda tysta i väntrummet medans jag fixade mitt ärende.

Vi stoppade in pojkarna i bilen och for iväg. Väl framme vid sjukhuset visade det sig att de var kraftigt försenade p.g.a att röntgenmaskinen havererat tidigare under dagen. Så där var det en väntan på drygt en timme innan det skulle bli min tur. Väntrummet var fyllt till bristningsgränsen, kvinnor satt i korridorerna också. (Några män också som hade föjt med sina fruar. Några barn såg jag inte till).

Ja det var bara att inse att här skulle vi bli kvar en lång stund. Jag sa till killarna att NU måste de vara ”snälla” och uppföra sig väl. Kunde de kanske hitta några Kalle Anka tidningar att titta i så länge. Men nu är det ju så att tre killar på respektive 9, 8, och 6 år KAN inte vara tysta speciellt länge. När de upptäckte var de var någonstanns (det fanns bilder på bröst lite var stanns på väggarna) uppstod det ett hysteriskt fnitter. Maken skruvade på sig tyckte att det började bli pinibelt och de väntande kvinnorna stirrade på mina pojkar med sitt ”ONDA ÖGA”. Ut till väntrummet kom sjuksystern som hade hand om informationsdisken för att se vad som stod på.

-Men OJ vad många NI var då! När hade du tid, frågade hon mig?

Jag talade om som det var att jag skulle ha varit inne för en kvart sedan och att jag var barnvakt till mina barnbarn. berättade också att vi tänkte passa på att besöka Lek och Bus -huset nu när vi ändå var tvungna att åka hit till ”storstaden”.

-Ja, det är lite trångt här just nu, väntrummet är ju inte så stort. Kom med här så ska vi se vad vi kan ordna.

Jag följde snällt med henne ut i korridoren och satt mig ner på en ledig stol lite längre bort. Hon försvann snabbt in genom en dörr men var lika snabb tillbaka hos mig.

- Kom med här så får du gå före. Du har ju i alla fall fått vänta en lite stund viskade hon till mig och log.

Glad i hågen följde jag med henne och fick mitt ärende gjort, sedan bar det iväg till Leklandet med pojkarna.



Nu sitter jag här och funderar på om jag ska låna dem igen och åka upp till vårdcentralen och ställa mig i kön för A H1N1 vaccinet. Men detta kanske bara fungerar i ett gyn/mammografi väntrum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...