VARMT VÄLKOMMEN ATT DELA DEN MED MIG

onsdag 15 juni 2011

Skolavslutning med fika och "Glädje"auktion.

Jag har varit i Partille på skolavslutning. Det var mina barnbarn Marcus och Moa som hade sin avslutning på Furulundsskolans skolgård. Där hade de smyckat med björkris, ballonger och flaggor. Tekniska hjälpmedel som mikrofoner, instrument och högtalare m.m fanns också där. VÄLDIGT vågat då regnet hängde i luften. Men ledningen och vi andra också förståss hade vädergudarna med oss, det kom bara lite duggregn en liten stund och då hann de att skyla de känsliga sakerna med plast.
Marcus klass uppträdde med en egen kompinerad version av "Popular" och "Oh my gud" som naturligtvis handlade om det stundande sommarlovet. Jättebra! (Eftersom jag inte kommer ihåg texten så får det bli just jättebra för det var det. *skratt*)




Sedan var det Moas klass eller kom hon före kanske? Inte så lätt att komma ihåg när hjärnan är lite sliten. Undrar om man kan lämna in den på renovering? Här var det också ljuv musik för mormorsöron. Guuud vilka söta sommarungar och då speciellt min lilla Moa.




När uppträdandet var slut så fortsatte det i deras respektive klassrum. Gud vad svårt att dela på sig!! Det gick naturligtvis inte för då hade det uppstått blodvite och vem vill det en dag som denna. Det fick bli inne hos Moa då det var hennes första skolavslutning, men jag smög i en liten paus in till Marcus för att kolla in läget. Man måste ju hålla sig "a jour".



Det bjöds på saft och tårta som föräldrarna hade bakat. Temat i bakverken hade varit jordgubbar för på alla fanns dessa sommarbär. Helt riktigt då de förknippas med just skolavslutning för mig.
Fyra söta "jordgubbar" poserar också här. Det är Moa till höger med tre av sina klassvänner.



Här är det Marcus med bästa vännen William.



Nästa dag då tårtorna hade smält undan inne i magen bar det iväg till stadsdelen Haga och ett alldeles speciellt fik där. (Naturligtvis har jag glömt namnet på det också. Hjärnan ni vet!) Det speciella med fiket var ialla fall det att alla bakverken var kopiöst stora. Kakorna såg mer ut som tårtor och bullarna som kransar. Det var nog detta som barnen tyckte var kul och inte ville de dela. .



Fast Moa orkade inte sin "bulle" utan den fick följa med hem i en påse. Men hon gjorde ett tappert försök att pressa ner den ska ni veta.




Inna hemfärden till Partille så besökte vi Bältesspännarparken vid Avenyn. Där pågick en auktion till förmån för projektet"Livlinan" Glädjeresan kallades den. Lasse Kronér och Clas Malmberg spexade runt där på senen och bjöd på många skratt. Givmilda företag hade skänker produkter/tjänster som auktioneras ut för allmänheten. Marcus hade fått ögonen på ett alldeles nytt Nitendo 3DS. Detta spel hade han sparat till av bl.a sina födelsedagspengar. Men något köp hade det ännu inte blivit av. Nu fick han chansen att bli ägare till det för en billigare peng.





Från en bra possition sittande på en soptunna bjöd han hej vilt på detta spel. Lite spännade med kittlande mage blev det då en herre helt plötsligt bjöd över honom. HUR KAN MAN GÖRA SÅ! Förstöra för en liten grabb. Detta fick den utpekade herren höra av auktionsutroparen Kronér och då Marcus höjde budet lite så slog han snabbt för honom. Ni kan tro att det spred sig ett glägjeuttryck i hans ögon då han blev varse om att han blivit ägare till ett alldeles nytt 3Ds spel. Det var mycket folk på plats och alla apploderade och grattade honom. Den utpekande herren kröp ihop och skämdes allt lite.



Så allt ordnade sig till slut. Här sitter Marcus på soptunan och riktigt njuter av sitt kap. Visst ser han nöjd ut?

10 kommentarer:

  1. Ska läsa, måste fixa med maten nu.

    BS Klart vi ska råkas !!!!!!! Glömmer dig INTE, det är bara det att jag är lite ojämn i måendet just nu, mycket värk och lite sömn, du vet. Är ojämn i bloggandet jag med och min gubbe klagar också emellanåt, klaga du tänker jag, han kan göra massor, träna, jobba och hålla på med allt möjligt.

    Om datorn är seg tycker jag du ska ladda hem : t ex http://www1.uniblue.com/pc/rb/google/se/content/ , den är gratis och tar hand om sånt som inte antiviruset och brandväggen tar. Sedan jag började med det går datorn hur fint som helst. programmet städar bl a i datans register och Windowsprogram så det blir friskt igen. Har fått bort så mycket skräp med det och du behöver inte vara rädd att sånt du vill ha kvar försvinner. Heder och samvete – Prova !!!!!! Skulle aldrig rekommendera nåt jag inte har provat själv. Gör det genast !!!!!!

    Tack detsamma , gulle dig !!!!!

    Varmaste kramar

    SvaraRadera
  2. BS Va kan du stava också ???? hahaha, tokfia, fattar jag väl .

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken kul auktion o avslutning. Vilka bröd. Kram

    SvaraRadera
  4. Tänk va´världen är liten, vi var ju där nästan samtidigt!! Å inte såg jag dej heller...Men nu blir jag lite nyfiken på cafét i Haga, min dotter har nämligen jobbat på ett som ligger mitt i området, och naturligtvis kommer inte jag heller ihåg namnet...
    Det är så mysigt med skolavslutningar, särskilt när barnen får vara med och utforma mycket själv, egna sånger och texter tex. Sen får man ju inte vara alltför pinsam och snyfta så det hörs...
    Oförskämda karl som tänkte bjuda över Marcus, va´tänkte han med??
    Ha´det så gott, och hoppas att regnvädret försvinner snart...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Åh så mkt fina bilder och vad trevligt du haft...sommarlov är jättebra. sommarlov vill alla ha...visst är fröken och skolan bra....osv..
    Ha det mera sommarbra//Kram Karina

    SvaraRadera
  6. Fina dagar! Ja, han ser allt överlycklig ut! :)

    SvaraRadera
  7. ´Vilka fina bilder på avslutningar, auktion och fikat med bauta stora bullar,jisses! Riktigt sommrigt,slutet gott,allt gott...
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  8. Vilken underbar skolavslutning ni hade. Den blomstertid nu kommer ger mig gåshud över hela kroppen. det kan inte bli bättre! :)
    SVAR: Visst är det mitt barnbarn! :)

    SvaraRadera
  9. Så mycket fina kort! Förstår att det var en underbart fin dag!
    Idag är vädergubbens tillstånd helt katasrofalt...fröjdepinnen inte bara pekar ner, nej, idag släpar den i marken...Kramiz

    SvaraRadera
  10. Oj så härliga bilder på skolavslutningar och andra mysstunder! Tyvärr ryms inte mor- och farföräldrar på våra barnbarns skola vid dessa tillfällen, så vi får vackert stanna hemma. Jag skulle nog gråta floder till den blomstertid...
    Härligt att Marcus fick sitt spel!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...