VARMT VÄLKOMMEN ATT DELA DEN MED MIG

onsdag 4 maj 2011

Ikväll är jag bjuden på Dop..............

För första gången i livet ska jag bevittna ett vuxen dop. Nja.. vuxen och vuxen är väl att ta i men barnet ifråga är inte någon liten baby utan en stor tonårsgrabb på snart 15 år. Inte är det i någon frireligös kyrka heller utan i den vanliga stadskyrkan.
Det är vår förra avlastnings pojke som idag har växt upp till en självgående grabb och vill konfirmera sig nu i maj. Men tyvärr hade han missat detta med dopet när han var liten. Så därför måste han nu innan också döpa sig. Konfirmationen är ju en bekräftelse på dopet.
Jag tycker att det är starkt gjort av honom att nu som tonåring låta döpa sig under en kvällsgudtjänst då det finns mer människor i kyrkan än hans anhöriga. Lite pinsamt har han visserligen sagt att han tycker det är men han genomför det i alla fall. En stor eloge till honom!

Däremot var det mycket svårt att hitta en passande dopgåva till en 15-årig pojke. Här kunde man ju inte gå in i smyckeaffären och fram till dopdisken för att hitta något som passade. Där finns ju bara presenter till småpojkar. Sedan är han inte värst intresserad av smycken av något slag så det var bara att slå ur hågen. Tror jag gick runt i timmar idag för att hitta något som passa. Men icke sa nicke så tillslut tröttnade jag och köpte två påsar med Ahlgrens bilar och ett kort. Stoppar ner lite pengar däri så får han fixa det som han vill. Konfirmationspresenten den är redan klar som tur är.

3 kommentarer:

  1. Så glad man blir när man läser dina rader, det har gått bra för killen!! Tycker du ska sträcka på dej och ta åt dej av den äran, det är alla kloka vuxna omkring honom som hjälpt honom in på den vägen. Alltför sällan hör man eller läser såna solskenshistorier, men jag tror det de finns, och nu har du ju bevisat det!! Däremot får man ofta läsa om de stackar´s barn som inte riktigt kom på rätt väg, så tragiskt. Sen verkar han vara en modig kille, att gå till kyrkan i den åldern och bli döpt är nog en stor bedrift, inte ens jag skulle tycka att det vore speciellt kul...Mitt äldsta barnbarnet konfirmerade sej förra året, och det gjorde hon för att hon skulle kunna bestämma sej för om hon skulle tro eller inte...lite klokt tänk kan jag tycka.
    Hoppas ni har en trevlig kväll!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej! Det är trevligt att vara i kyrkan ibland. Det är så fint med ljus och den lugna stämningen. Hoppas allt går bra. Ha en fin dag nu !

    SvaraRadera
  3. Så fint du skriver...om dopet..grabbens...
    En av mina söner..gjorde likadant...döpte sig..vid 15 års åldern..nät han skulle konfirmeras...
    Kram!!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...