VARMT VÄLKOMMEN ATT DELA DEN MED MIG

måndag 1 augusti 2011

Nu är jag både ledsen och orolig............

Vid lunchtid idag kom ett sms från ena dottern att hon åkt till Mälarsjukhuset i Eskilstuna med vår lilla Maya. Hon hade så ont i magen och hade mått illa och kräks vid flera tillfällen under morgonen. Det ville inte ge med sig utan Maya var riktigt ledsen för hon hade så ont.


På akutintaget misstänkte de att det kunde vara blindtarmen som spökade och hon fick läggas in för observation. De har gjort flera undersökningar och tagit flera prover men än så länge har de inte hittat orsaken till det onda. Maya har fått dropp och när nålen skulle sättas så var hon riktigt ledsen trots att syster hade satt ett bedövningsplåster först på armen. När hon senare skulle göra ett ultraljud på magen och över njurarna var hon rent av skräckslagen och grät ännu mer. Alla dessa apparater skrämmer henne hon har ju aldrig legat på ett sjukhus förr. Allt är nytt och upplevs otäckt av henne. Doktorn och sjuksystern tycket hon var duktig så hon fick ett fint Hallo Kittymärke, detta berättade hon när jag senare pratade med henne över telefonen.


Nu i kväll hade hon funnit sig lite bättre på avdelningen. Hon har en egen tv och flera filmer som hon och mamma Karin legat och tittat på. Värken kommer och går så vi får se hur natten blir.


Något som jag tycker är konstigt är att de ger henne Alvedon mot febern då hon har ont i magen. Då stillar de ju de symtomerna också. Visserligen skönt för Maya men om det skulle vara blindtarmsinflammation så döljs ju ett framskridande förlopp tycker jag. Men förhoppningsvis vet de vad de gör. Det är jag som inte får ro inne i skallen. Tankarna far än hit och än dit.


Nya besked får jag imorgon och de hoppas jag är possitiva. Godnatt min älskade Maya.

8 kommentarer:

  1. Håller tummarna att allt ordnar sig för Maya...
    förstår din oro....man vill ju inte att barn eller barnbarn ska bli sjuka...

    KRAMEN...

    SvaraRadera
  2. Ååååhhh, det är så svårt när barn har ont, man blir verkligen orolig. Nu är hon ju på bästa tänkbara ställe i en sån här situation, så man hoppas att de vet vad de gör när de ger henne alvedon, de har säkert koll på allt. Men jag förstår din oro, absolut.
    Ha´en bra tisdag, så gott det nu går.
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. God morgon.Även om det visar sej att det inte är blindtarmen så hoppas jag att dom tar bort den. Hade så där när jag var liten, o den togs bort. Inget fel på den sa dom. Skickade iväg den på koll, inget fel men min mage blev bra. Dom sa att det var magnerverna som spökade. Hoppas hon mår bättre. Kram

    SvaraRadera
  4. Hej Agneta, förstår att du är orolig, det är alltid jobbigt när barnen blir sjuka.
    Det är svårt att avgöra vad det är när man har ont i magen. Och det är klart att hon ska ha Alvedon! Det är viktigt att hålla ner febern och ont ska hon väl ändå inte ha! Det är riktigt att man inte ska dölja symtomen, men det gäller bara INNAN doktorn har gjort sin undersökning.
    Det finns inget prov som talar om att man har blindtarmsinflam. Däremot tar man prover för att se om det finns en infektion i kroppen. Både blodprov och urinprov.Ultraljud gör man troligtvis för att se om det finns en varbildning. Sen gäller det för doktorn att pussla ihop svaren.
    Har man klara misstankar om brusten blindtarm opererar man direkt. Annars lägger man in för observation, för att följa utvecklingen.
    Det är inte alltid man hittar orsaken, det kan finnas många ENKLA orsaker till buksmärta, förstoppning, ätit nåt olämpligt, det finns en mängd orsaker.
    Jag tycker de gjorde rätt i att lägga in henne.
    Det blir säkert bra ska du se!
    Försök att inte visa din oro för barnet, det smittar nämligen oerhört! (skratt)

    SvaraRadera
  5. Stackars lilla Maya..förstår att du är orolig..man blir ju det. Mer än för sina egna när de var barn tror jag.( kan vara vår ålder, he he ) ....barnbarnen tänker vi på och lever med på något vis...har ju tid med det. Hoppas lilla Maya blir frisk fort, vad skönt ändå i allt elände att hon ligger inne på observation..kram Karina

    SvaraRadera
  6. Stackars lilla Maya, hoppas man snart kommer på vad det är med henne och kan "laga" henne fort och lätt....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Hoppas att du har fått något possitivt besked idag om ditt barnbarn. Förstår att du är orolig. KRAM!

    SvaraRadera
  8. Förstår din oro och ängslan, inte roligt alls när de små blir sjuka. Håller tummarna för att allt så snabbt som möjligt ska ordna sig till bästa och att Maya snart är på benen igen.
    Kram/SA

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...