VARMT VÄLKOMMEN ATT DELA DEN MED MIG

lördag 6 februari 2010

Åter dax för Melodifestivalen





Ja då var det dax igen kärt barn har många namn eller ska man säga har haft många. Det började 1958 med Schlagertävling, sedan Säg det med musik: Stora schlagertävlingen, därefter Eurovisionsschlagern, svensk final. Tidigt 60-tal ändrade man det till Svensk sångfestival för att senare i deceniumet byta till Melodifestival. Numera och sedan 1998 heter det Melodifestivalen detta tyckte de lärde säker lät bättre.
Men har festivalen blivit bättre med åren? Ja ljudmäsigt är det nog så men enligt mitt tycke inte arrangörsmässigt. Idag åker sällskapet runt, runt i Sverige gör den ena deltävlingen efter den andra. När de kommit halvvägs in i tävlandet har man börjat att tröttna. Nej Mr Björkman du har gjort detta till en alldeles för stor cirkus, stor i ett oöverskådligt och ”jobbigt” sätt. Det är inte njutbart längre.
Jag har följt denna melodifestivan sedan den hette Stora schlagertävlingen därifrån har jag inte just så mycket minnen av förklarade skäl -åldern-. Men då den den senare började kallades för Eurovisionsschlagern, svensk final och framöver har jag många minnen. I vår familj var detta en av de stora tvkvällarna, vi gjorde detta till en fest. Mormor och morfar Knut bjöds alltid. Mormor gillade detta program men jag vet inte om morfar Knut var så förtjust i det men han gillade maten och drickat. *L* Mamma handlade hem extra gott gott som vi skulle avnjuta då vi satt bänkade framför tv. I min yngre ålder bestod det av kvällskaffe/saft och tårta och chokladpraliner. Därefter började vi att äta småmat som räkor, ost och bagetter eller potatissallad och rostbiff/kyckling dessa rätter är än idag poppulära som tv mat. En festivaldrink tog de vuxna också som oftas var Cubalibre. Vi barn drack sockerdricka eller loranga och åt popcorn som vi gjort i kastrull på spisen ej i någon ouppfunnen micro.
Vi hade också en egen tävlan inom familjen där priset var äran av att ha kommit närmast eller ännu mera ärbart träffat rätt på vinnaren. Då slapp man ringa in och rösta då fanns det juryer som bestämmde hur många poäng de olika låtarna skulle få. Kanske man inte höll med om resultatet alla gånger, men det gör man ju inte idag heller, trots att man har blivit erbjuden att ge sin röst över ett av alla dessa betalnummer.
Jag har fört denna schlagertradition vidare till min döttrar som ikväll sitter bänkade framför sina plasmatv med sina barn och säkert retar sig på att upplägget har ändrats så till den milda grad. Men än så länge tittar de och röstar sinns emellan. Risken finns att traditionen bryts.
Den allra första låten som jag kommer ihåg är April April med Siv Malmkvist, jag gillar den än idag. Kommer ihåg hur hon hade svårt att vissla melodin, blev nog lite falsk., detta var 1961. Andra sånger som jag tagit till mitt hjärta är Det blir alltid värre framåt natten med Björn Skifs, Eloise med Arvingarna och Kärleken är med Jill Johnsson. Undrar om man får någon ny favorit i år ?
Klicka på länken för att se och höra Sivan. http://www.youtube.com/watch?v=2E5IjeNsmxQ

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...