VARMT VÄLKOMMEN ATT DELA DEN MED MIG

torsdag 11 mars 2010

Livet med cancer ser olika ut för oss alla.


När jag för snart ett år sedan fick reda på att jag drabbats av hudcancer rasade nästan hela min värld samman. Ordet cancer skrämmde mig så till den milda grad att håren på armarna reste sig. Var det MIN tur nu, skulle denna cancer spridas runt i min kropp så att jag tillslut skulle dö? Ja ,det var de tankarna som jag fick då. Jag mådde inte så värst bra förövrigt då jag under en längre tid varit mamma åt min egen mamma som drabbats av demens.


Hudcancer finns i olika former jag har fått en som kallas för Skivepitel. Den tillhör de former som kan sätta metastaser om den går ner på djupet i huden. Jag har behandlat mig i olika omgångar med cytostatikakrämen Efudix. Eftersom min cancer sitter i mitt ansikte och på bröstkorgen förändras mitt utseende drastiskt då jag står under behandling. Det svullnar upp, blir sårigt och blöder. Jag skäms för att visa mig bland folk och önskar att jag kunde gömma sig bakom en Burka. Ja det kan kanske uppfattas som löjligt av någon men jag kan inte hjälpa detta.


Jag har haft några possitiva behandlingsresultat, men det senaste får inte läkaren bukt med. Jag har utvecklat en överkänslighet mot allt vad Efydix och Aldara heter. Eftersom sjukvården inte bedömmer min situation som akut längre har de föreslagit att jag ska vara behandlingfri under ett halvår för att sedan återta den igen i höst. Kroppen måste renas från detta cellgift.

När jag nu i bloggvärlden stöter på andra som också drabbats av cancer, men i andra former så känns min egen som en flugskit i gödselstacken. Nu är det nästan så att jag skäms för att beklaga mig över mitt eget. Tycker att jag ska vara nöjd med att den inte är livshotande, inte ännu i alla fall.

Men detta är min verklighet, min vardag som jag måste leva med. Det betyder inte att jag tycker att andras diagnoser är av obetydelse. Jag lider med er alla som på något sätt blivit drabbad av cancer. Jag läser era bloggar och jag gråter med er.

15 kommentarer:

  1. Vilkent fint inlägg!
    Det var intressan tatt läsa mer om din sjukdom. Men, du ska inte skämmas för ditt ansikte, du är jättevacker, med eller utan sår och inflammationer!
    Det är klart att det finns alltid andra som har det värre, det finns det alltid vad du än drabbas av, men som du säger: detta är din verklighet, och det är den verkligheten du lever i. Jag känner så med dig, det är alltid jobbigt med all oro.
    Visst är det en underbar värld vi lever i ändå, med alla nya vänner man fått på nätet?
    Hade inte bloggarna funnits hade jag aldrig fått läsa om dig, "prata" med dig, eller nån annan av alla de som ger oss så mycket inspiration i våra liv! Länge leve bloggen!

    Det här kommer att gå bra Agneta!

    Tusen kramar till dig!

    SvaraRadera
  2. Det finns alltid någon som har det värre än man själv har det. Det gör ju inte att du mår bättre för det. Jag tycker absolut inte att du ska känna dig dum över att du mår dåligt över det som du drabbats av bara för att någon annan drabbats av något värre. Jag tycker inte heller att det går att väga olika tragedier. Du har rätt att må dåligt du liksom andra har rätt till det. Jag tycker att du är stark som skriver om det på bloggen och genom det så hjälper du säkert andra. Ha en bra kväll. sussa gott. Kramar Mi

    SvaraRadera
  3. usch .. jag lider med dig och så gnäller jag för lite deppigheter.... kram på dig ....nettan

    SvaraRadera
  4. Hejsan Agnetha. Jag är op för bröstcancer. Här såg jag allt i svart när jag fick det. Men jag mår toppen nu. Kram

    SvaraRadera
  5. Man är alltid sig själv närmast och det du lever i är din verklighet. Be inte om ursäkt för det, du är bättre värd. Sköt om dig så att du kan må så bra som möjligt. Kram Agneta

    SvaraRadera
  6. Ett bra inlägg, Jag träffar på en hel del patienter med långgången cancer och jag har alltid tänkt, att det är nog det värsta en person kan råka ut för. Men sedan är det ju olika olika cancerformer. Man får ta vara på livet. Min mat, jadu.. i början kunde jag bara äta en dl, men nu så kan jag äta mer, men det finns ju gränser även för mig. Meningen är att man skall kunna äta normalt när man har varit viktopad så länge som jag, meningen är ju heller inte att jag skal gå ner mer i vikt. Kram

    SvaraRadera
  7. Fin artikel Agnetha, du borde ha blivit journalist. Du vet hur du ska fånga läsaren.
    Vi hörs!

    Kram Monica

    SvaraRadera
  8. Så bra skrivet! Visst det finns alltid de som har det värre, men det är ju från betraktarens ögon. Givetvis är det lika illa för alla de som drabbats oavsett formen av cancer! Det är en grym sjukdom, men många botas idag och den vetskapen måste ändå kännas gott att ha. Kram på dig!

    SvaraRadera
  9. Godmorgon Agetha! hoppas att du får en bra fredag.
    Jag har sökt lite på googles och hittade den här sidan om hur man får in you tube på blogspot. Om det inte fungerar så är det bara att söka vidare finns flertal sidor om det.
    http://www.youtube.com/watch?v=s40_tuZh2YQ

    SvaraRadera
  10. Härligt för din dotter, hon har en spännande resa framför sig :) Ha en trevlig helg på dig *kram*

    SvaraRadera
  11. Tack för det inlägget! När man själv blir drabbad och går i däck innebär det inte att man slutar ha medlidande med andra. Tråkigt att du inte tål behandlingen, men sådant kan man ju inte rå på.
    Jag tror att skräcken för cancer sitter så djupt rotad och blir på så sätt lite överdriven. Det finns ju många former av cancer som inte på något sätt är livshotande.
    Jag önskar att forskarna löser den gåtan en gång för alla. Därför har jag en insamling på cancerfondens sida och har lyckats samla in 8700:- så långt! Många bäckar små........
    Kram och ha en riktigt fin helg, som luktar vår! Kram

    SvaraRadera
  12. tittar förbi för att önska dig en bra fredagkväll.

    SvaraRadera
  13. Godmorgon! Hoppas att du känner dig bättre i dag. Ha en fin lördag. kram

    SvaraRadera
  14. Japp, så mycket pengar var det :) Tävlingar här på nätet finns dert gott om kan jag säga. Googla på tävlingsbloggar så hittar du säkert en hel uppsjö av dem. Ha en fin Lördag *kram*

    SvaraRadera
  15. Ja, nog ska jag mysa alltid! Vad många fina kommentarer du fått på ditt inlägg! Visst är det härligt att få sån respons, det värmer, speciellt när man skriver så öppenhjärtligt som du gjorde. Ha en fortsatt skön helg du sköna!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...