VARMT VÄLKOMMEN ATT DELA DEN MED MIG

onsdag 6 oktober 2010

Ärlighet varar längst.......

Idag var jag nere på torget för att handla Ljung och Cyklamen som jag ska plantera hos mamma på kyrkogården. På onsdagarna brukar det alltid vara en äldre herre som står för denna försäljning. Men idag var det något som inte stämmde. Jodå blommor fanns det hur mycket som helst, men ingen försäljare. Ståndet var obemannat men växelkassan fanns kvar på disken, helt synligt. Det var fler än jag som skulle handla och vi väntade och väntade men ingen dök upp. Kunde det ha hänt något? undrade vi alla. Mannen min var med också så han gick till lastbilen och tittade om försäljaren satt därinne. Han tittade inne i lastutrymmet och till och med under bilen, men ingen försäljare hittade han.
Det blåste iskallt så att stå där och vänta var ingen höjdare. Priserna på blommorna var mycket ordentligt utmärkt så det beslutades om att vi skulle sköta detta själva. Jag och de andra kunderna packade ner våra blommor i kundkassarna som fanns vid disken och betalade ordentligt vad det kostade. Skrattandes gick vi sedan därifrån.
I ögonvrån såg jag någon som kom springandes och fäktade med armarna. Det var försäljaren. Han hade varit inne på fiket och tagit sig en kopp kaffe och besökt hmm..."hemlighuset". När han fick reda på att vi skött om hans affärer så log han och tackade för ärligheten. För egentligen tror jag han trodde att vi hade tjuvat blommorna för honom. Man tror ju alltid det värsta . Men nu fick han tji!

11 kommentarer:

  1. Ja, vad gör man när nöden trycker på, fast man tycker ju dom borde ha en lösning för detta oxå ;-). Han blev nog jätteglad när han insåg att ni varit ärliga.
    Sv. Ja, kärleken är lika stark som vanligt, den växer sig t.o.m starkare för var dag :-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja du tänk vad fort det kan skifta,från förtvivlan till glädje..inget stulet,utan ordentligt betalt,,klart han blev glad..
    Nej någon Ford är det inte..På´t igen.
    Tack för besöket..Haé Kram.

    SvaraRadera
  3. Ha träffade på ärliga tjejer. Han kan skratta sej lycklig för det. Kram

    SvaraRadera
  4. Ja.och dom säger att man blir klok av att äta fisk.Kram

    SvaraRadera
  5. Det är nog som du skriver i rubriken - ärlighet varar längst. Om inte, så var ni i all flera som gladde och överraskade en blomsterhandlare denna dag.
    /SA

    SvaraRadera
  6. Precis dom orden och dess innebörd är sånt jag säger till mina barn. För jag är säker på att det vinner i längden för alla.

    SvaraRadera
  7. Beautiful...such beautiful flowers. Love your photo collage.

    SvaraRadera
  8. Absolut !!!!!

    BS Ingen vet vad som egentligen hände, det var INTE maginfluensa och INTE matförgiftning ???? Prover togs på allehanda vis. När jag låg på badrumsgolvet var jag bra ynklig, i ambulansen med för den delen.
    Nu är jag hemma , ligger på soffan och är rätt slak.

    Tack goa vännen !

    Massa kramar

    SvaraRadera
  9. Härlig upplevelse!

    Denna möjlighet att handla på kan man träffa på här och där fortfarande. "Köp ägg och lägg pengarna i skålen". Eller "ta din fisk i kylen, väg den och lägg pengarna i skåpet"
    Det finns ärliga människor fortfarande!

    SvaraRadera
  10. ärlighet vara längst men tyvärr finns det folk som INTE är så ärliga. Kanske mer i mindre städer än större..

    SvaraRadera
  11. Härligt! Än finns det hopp för mänskligheten, så länge det finns såna som du och dina vänner/grannar!
    Vad snopen han måste blivit!
    Nej, Martin och Jennifer bor i Västerås, det är ju inte så långt, men det blir ju inte det där spontana fikabesöken längre...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...