VARMT VÄLKOMMEN ATT DELA DEN MED MIG

tisdag 12 oktober 2010

VECKANS HUS - TAKRYTTARE.........

I veckans fotoutmaning gällde det att fota något som kallades för Takryttare. Jag har aldrig hört talas om detta och ordet i sig är också helt främmande. Men efter lite sök på nätet fick jag en bild inne i huvudet vad det kanske kunde vara. Svårt uppdrag om man inte vill fota uteslutande slott och kyrkor tyckte jag till en början. Men så kom jag på!!!


På mina promenader efter Vålesundet i vår skärgård passerar jag detta vackra och orginella hus. Jag har ofta stått i smyg och beundrat det. Hoppas att jag blir förlåten av dess ägare för att jag idag tog några foton av det. Eller kanske de ska bli stolta istället att människor uppmärksammar deras stuga.


Men vad är då Takryttare? Jo enligt Wikipedia:
Takryttare är en liten tornspira ovanpå ett tak. Namnet kommer av att takryttaren "rider" på taknocken och bärs uteslutande av takstolarna, inte av någon murad tornkropp eller något eget system av bjälkar med markkontakt. Kyrkobyggnader med tvärskepp har ofta ryttaren över korsmitten. *Skratt* Bra beskrivet eller??


Så kanske detta är rätt, jag är inte säker men hoppas på ett godkännade.


Gå gärna in HÄR till Veckans hus och titta på mera.

14 kommentarer:

  1. God morgon. Det var en fin stuga. Kram

    SvaraRadera
  2. Vilket charmigt litet hus! Tror nog du blir förlåten för att du fotade det :-).
    God morgon

    SvaraRadera
  3. Är säker på att Per Melinder och Eva blir stolta över uppmärksamheten.

    SvaraRadera
  4. Härligt hus!
    Apropå "dramat", det börjar låta som om nån driver med dig.
    Ignorera det, det är nog över nu, hoppas jag. Dom vet att dom är påkomna. Men vad vet jag....?

    SvaraRadera
  5. Vilket mysigt ställe, lyckostar de som bor där.
    Takryttare är lite svårt att hitta. men vad gör det !
    Jag är jätteglad att du vill vara med i Veckans hus, alla veckor har inte lika konstiga teman. Nästa vecka blir det betydligt mer jordnära, tror jag nu i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Det är det jag menar, dom byter ut dom för att driva med dig. Det verkar vara lite sjuka människor som tycker sånt är kul... men idioter finns det ju överallt.
    Är det nån annan än du som är drabbad?

    SvaraRadera
  7. Oh, sånt vackert hus,vilken dröm att få bo där.Intressant att få lära sig lite nytt,
    Visst är det gott med vindens doft i lakanen,
    Kramiz!

    SvaraRadera
  8. Tänk vad mycket man kan lära sig genom att blogga.Det är fri tolkning om Aik-fans;)

    SvaraRadera
  9. Takryttare - har aldrig hört talas om det, men tack vare dig lärde jag mig något idag med :)
    PS: Hur fick du in translationgrejen på din blogg?

    SvaraRadera
  10. Om du åker förbi Alingsås sväng in och kolla ljusstaden....det är sååå trevligt!
    Det funkar inte med översättningsgrejen. Det finns inget att lägga in. Jag tror att dom har ändrat, tyvärr!

    SvaraRadera
  11. Vad fint ! Nu har jag lärt mig nåt nytt igen.

    Ser på kommentaren ovanför att han kollat i "Ljus i Alingsås", brukar kolla på det men har inte gjort det än. Det är fint att kolla på, gör det om du kan.

    BS Jaa, detta är jävlar i helvete inte roligt alls och nu tycker jag t om synd om mig själv, orkar inte vara hurtig och tänka att det snart blir bra heller.
    Kan du inte komma hit och göra det, behöver en talesman/kvinna som kan sätta lite sprätt på maskineriet ? Nej, men jag ska se till att reta upp maken så han blir förbannad och gör nåt NU.

    Tack, gulle dig !

    Kramar

    SvaraRadera
  12. Vilket häftigt hus - men takryttare är det ju knappast, jag ser tydligt att tornet har markkontakt. Fast vad gör det? Huset är läckert!

    SvaraRadera
  13. Vilket läckert hus! Med äkta eller oäkta takryttare - skit samma - det är ett underbart hus och tänk att få äga det...lyckostar. men man ska väl inte klaga bor ju faktiskt också i villa.
    Hoppas de där knäppa människorna slutar snart att hålla på så där! Att det finns sådana överallt tydligen - förstår dig fullständigt hur jobbigt det är och förbannat irriterande.
    Ha en underbar helg och ta väl vara på dig själv.

    SvaraRadera
  14. Det var ett kul och originellt hus. Lite Villa Villekulla över det.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...